Nethandel er som en slikbutik for forbrugeren

Stakkels de butiksdrivende, der må stå model til de sidste nye regler om bytteret for nethandel. Butikkerne skal nemlig acceptere, at kunden køber en ny skjorte online, bruger den til fest i weekenden og derefter sender modellen retur, fordi »den ikke lige passede…«.

På den anden side er det komfortabelt for os forbrugere – hvis vi da ellers har styr på rettighederne, som er yderst vidtgående. Hvilken fysisk butik ville tage imod en brugt skjorte, godt plettet af rødvin og læbestift? Nej, vel. Det er en gestus, som forbrugeren kun kan tvinge netbutikker til, selv om de færreste reelt gør det, måske fordi de fleste forbrugere vel trods alt har et indbygget rimelighedskompas.

Når netbutikker skal være væsentligt flinkere ved forbrugerne, end de fysiske butikker behøver at være, skyldes det en skærpelse af forbrugeraftaleloven for godt et år siden, men som vi skrev her på Business forleden, så har mange butikker endnu ikke taget de nye regler så meget til sig, at de informerer korrekt om den mere vidtgående fortrydelsesret. Faktisk skilter ni ud af ti ikke korrekt, hvis man skal tro en advokat, der har kigget nærmere på området.

Der er da også fortsat diskussion om reglerne, og butikkerne prøver via Dansk Erhverv at få løsnet byttereglerne igen, så forbrugerne ikke kan returnere en decideret brugt skjorte, men blot har lov til at prøve den og så tage stilling. I sagens natur har en butik svært ved at sælge en vare, der allerede har været brugt, og så er det kun en sparsom hjælp, at butikken selv må anslå den brugte vares pris, så forbrugeren ikke får alle penge retur, men kun hvad der svarer til f.eks. den brugte skjortes værdi.

Forhåbentlig kommer de butiksdrivende igennem med at få mildnet reglerne, så de ikke skal finde sig i, at kunderne først dropper købet, når de allerede har haft glæde af varen. Andet er simpelt hen ikke anstændigt, uanset at forbrugeren meget vel kan være den svage part i forhold til en stor anonym netbutik, som måske slet ikke er til stede fysisk, så man kan gå hen og banke på og slå i disken.

Men indtil reglerne måske bliver lempet, er nethandel som en slikbutik for den årvågne forbruger, der har mulighed for at agere efter opskriften »Køb løs, brug væk og send retur« og dermed skifte tøj o.s.v. for små penge.
Hvis butikken er en af de mange, der glemmer at oplyse om reglerne, bliver forbrugerens fortrydelses­ret endda forlænget fra 14 dage til 12 måneder.

 

LÆS OGSÅ: Så dårligt informerer danske online-butikker om dine rettigheder

2 responses to “Nethandel er som en slikbutik for forbrugeren

  1. Jeg er enig i betragtningerne, men indtil videre er det vist blot “ulven kommer”. Vi har ikke oplevet hos http://www.mammashop.dk at der har været problemer, og ej heller hørt om det for andre. Hverken at folk har forsøgt at returnere brugte varer, og heller ikke at “værdisætning af brugte varer” skulle være et problem.

    Det kunne være interessant at høre om der reelt er nogle der har problemer med det?

  2. Ja vi er godt stillet, altså os køberne men synes nu stadig folk skal opfører sig pænt. Det minder mig lidt om, da jeg selv engang arbejdede i en tøjbutik. Her kom folk også ofte tilbage med brugt tøj. Benyttet eksempelvis til en konfirmation. Her snusede vi til tøjet og duftede det af sved fortalte vi kunden at vi var helt sikker på, at de havde brugt tøjet, tjekkede om prismærket var sat på eller bundet på igen og var det tilfældet, ja så ville vi ikke tage buksen eller tøjen tilbage.

    Jeg forstår godt at muligheden skal være der for, for at kunne sende vare eller flere varer retur men har prismærker og andet eksempelvis været taget af skal der i hvert fald ikke være nogen mulighed for returnering.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *