Flere turister behøver måske ikke koste ekstra

Sol, strand og hav lokker ikke længere tilstrækkelig mange turister til danske kystområder. Ganske vist har tilstrømningen været bedre de seneste to år, men der kunne skabes mange flere arbejdspladser, hvis der blev gjort mere for turismen – især i områderne ud til Vesterhavet og ved Østersøen.

Men hvad skal der så til? Behøver det nødvendigvis koste samfundskassen ekstra penge i form af lavere moms, lempelser i øvrigt eller direkte tilskud til turistbranchen? Godt spørgsmål. Der er mange, der angler efter tilskud til egen branche, og statskassen er som altid ombejlet. Men der er måske også andre muligheder, som ikke nødvendigvis belaster den hårdt prøvede samfundsøkonomi.

Fokus på kvalitet er helt afgørende – og er da også første punkt i den tidligere regerings vækstplan for turisme, som indeholder 23 konkrete initiativer. Der efterlyses en fælles standard for, hvad kvalitetsturisme egentlig er, og det er en god idé, for kvalitet er et vidt begreb, og det er slet ingen selvfølge, at de ansatte i turistbranchen har føling med, hvad den moderne turist ønsker sig.

De købestærke udlændinge går f.eks. efter oplevelser, cafeer og ordentlig kaffe, også på forblæste små destinationer i det yderste Danmark. En uges familieferie fra lørdag kl. 16 til næste lørdag kl. 10 i et beskedent sommerhus uden ordentlig internet-forbindelse er heller ikke længere et hit for moderne familier eller par fra Tyskland eller Sverige. Eller i hvert fald er der færre, som kan se charmen i den type turisme, der var sagen for år tilbage.

Det udskældte danske serviceniveau må også have et eftersyn, hvis det skal lykkes at tiltrække flere turister, og heldigvis lægges der op til ekstra uddannelse som en del af den kommende nationale turismestrategi. De kræsne turister, som betaler dyrt for at komme til Danmark, hvor klimaet heller ikke er det bedste, forventer service og høflighed i stil med, hvad de er vant til hjemmefra. Her er der et stort potentiale, for turisme kræver netop lokal arbejdskraft, som ikke nødvendigvis behøver at have store eksaminer eller tale perfekt dansk, men den rette indstilling er et must.

Danmarks konkurrencekraft inden for turisme rækker til en 27. plads ud af 141 lande, ifølge World Economic Forum. Der er altså plads til forbedring, men det kræver ikke nødvendigvis større offentlige tilskud. I hvert fald er der en del at arbejde med, inden låget til samfundets pengekasse bliver klappet yderligere op.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *