Billig forsikring, men kun for de forsigtige

Hvis forsikringsselskaberne vil, så har de nu mulighed for at samle langt flere oplysninger om os end tidligere. Dermed kan de tilbyde skarpere og måske mere retfærdige priser på forsikringer.

Men hvad skal vi sige til, at selskaberne efterhånden får minutiøst tjek på alt, hvad vi foretager os? Er det i orden, at forsikringsselskabet følger os via en teknologisk sladrehank i mobiltelefonen? Eller tapper alt, hvad vi og vore venner skriver på Facebook?

Flere forsikringsselskaber har lagt afstand til at bruge de metoder, som den nyeste teknologi giver mulighed for. Selskaberne er bange for at blive udsat for kritik, hvis de snager for meget i oplysninger, som mange vil opfatte som private.

Men nye aktører, som f.eks. den fremadstormende iværksætter Mads Faurholt-Jørgensen, har knap så fine fornemmelser. Via sit selskab Nova Founders Capital (som lige har hentet 300 millioner kr. hos bl.a. Goldman Sachs), vil han revolutionere den finansielle sektor, ligesom Virgin og Norwegian har sat luftfarten på den anden ende.

Med start i Hong Kong vil Faurholt-Jørgensen etablere en ny type forsikringsselskab, hvor sociale medier f.eks. bruges til at etablere mikrogrupper, hvor folk, der kender hinanden, kan slå sig sammen om forsikring – og undgå at være i gruppe med nogen, som har en kedelig risikoprofil.

Den dynamiske dansker med en fortid hos McKinsey og Groupon erklærer frejdigt, at han vil tage konkurrencen op med de gamle forsikringsselskaber, som har høje omkostninger og gamle IT-systemer. Ikke uden grund kalder han sit nye forsikringsselskab for Direct Hero.

I Danmark vil Next Forsikring tilbyde kunderne, at de kan få billigere forsikring, hvis de vil dele oplysninger om deres kørsel via en app, som installeres på kundens mobiltelefon. Også ved at dele sine oplysninger på sociale medier som f.eks. Facebook, kan kunden opnå en lavere forsikringspræmie.

Selv om de gammelkendte selskaber ikke har lige så stor appetit på de sociale medier og anden ny teknologi, så er de alligevel i gang med at udnytte »big data« og grave i de mange oplysninger, der findes og som kan bruges forretningsmæssigt.
Argumentet for at bruge de nye former for data er, at betalingen for forsikringer kan blive mere retfærdig. Imod taler behovet for privatliv.

Yngre kunder er generelt mere parate til at se stort på det, da de i forvejen deler stort og småt via sociale medier. For de mere skeptiske kan det være en god idé at spørge forsikringsselskaberne, hvilke data de egentlig samler, og hvad de bruger dem til.

 

LÆS OGSÅ: Billige forsikringer udelukkes fra Forsikringsguiden

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *