Sådan klarede gule og blå IKEA de grønne

Ud med den planlagte grønne park. Ind med en stor IKEA-butik i gult og blåt. Det er den nye dagsorden på Vesterbro, selv om ikke engang selveste Tivoli har kunnet vinde gehør for et tidligere grønt og bæredygtigt byggeprojekt.

Hvad er det mon IKEA kan, siden det lykkes for den svenske gigant at erobre en superattraktiv grund i hjertet af København og få lov til at bygge et kæmpemæssigt varehus? Tænk, hvis det havde været Bilka eller Elgiganten. Hvilke ramaskrig ville der så ikke have lydt, især fra byens grønne stemmer, både på Rådhuset og i andre kredse.

Ja, forhandlingerne mellem IKEA og Københavns Kommune har stået på siden 2013, så parterne har haft god tid til at tale sig ind på hinanden. Nu ligger der så en løsning, som indebærer at IKEA har lovet at indrette den nye butik i centrum så grønt så grønt. Ladcykler, cykeltrailere, socleller og genbrugs-materialer står på dagsordenen, så IKEA kan matche Københavns Kommunes grønne ambitioner. Borgerrepræsentationen vedtog tilbage i 2009 en klimaplan, der skal gøre hovedstaden CO2-neutral i 2015.

Og IKEA har tilpasset sig de grønne drømme i så høj grad, at selveste borgmesteren for teknik og miljø, Morten Kabell fra Enhedslisten, nærmest lyder til at være gået ind i markedsføringen af den nye IKEA-forretning:
»At man laver en IKEA, som i høj grad bliver cykelorienteret, er et udtryk for, at IKEA gerne vil være københavnske, og det er et enormt spændende perspektiv.
Det vil nedbringe mængden af trafik, når folk ikke længere har behov for at tage bilen til Gentofte eller Taastrup, men kan nøjes med en cykeltur til Vesterbro«, siger borgmesteren fra den yderste politiske venstrefløj.
At det i den grad lykkes IKEA at tage København med storm må betegnes som lidt af en kunststykke. Især i betragtning af at IKEAs grundlægger Ingvar Kamprad er en af verdens allerrigeste, og at familien hyppigt har været udsat for kritisk omtale.

Samtidig har IKEA dog i årevis markeret sig med en fremsynet og målrettet CSR-indsats, som er et forbillede for mange. Bæredygtighed og social ansvarlighed er demonstreret på talrige måder, bl.a. ved at ansætte medarbejdere i mange farver og aldre. I USA har en lang række IKEA-varehuse også solcelleanlæg på taget.

Alligevel er det imponerende, at IKEA i København ligefrem får borgmesteren fra Enhedslisten som fortaler. Rigtig godt gået og dygtig business!

LÆS OGSÅ: IKEA giver København trafikproblemer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *