Lufthavn som butikscenter

Det første der dukker op på Københavns Lufthavnes hjemmeside, er en reklame for udsalg på solbriller fra Dolce & Gabbana. Og det er ingen tilfældighed – slet ikke.
Selvfølgelig er der besked om flyafgange og en masse andet praktisk, men lufthavne ligner stadig mere butikscentre frem for blot at være en havn for fly.

Københavns Lufthavne har netop meldt ud, at den skal være dobbelt så stor og i løbet af 25 år kunne håndtere helt op til 40 millioner passagerer om året. Ledelsen vil investere i at gøre lufthavnen i København til det stærkeste trafikknudepunkt i Nordeuropa.

Dermed skriver lufthavnen i Kastrup sig nok på listen over såkaldte »aerotropolis’er« – et fænomen, som vi beskriver i det seneste Berlingske Business Magasin, og som betyder, at en lufthavn er centrum i en by frem for at være henvist til et eller andet perifert område uden for bykernen.

I Dubai bliver der nu bygget et vækstcentrum for verdenshandel omkring en ultramoderne lufthavn, og i Kina er der også mange aerotropoliser på vej.

Københavns Lufthavne er allerede godt på vej til at vokse sig stærk som et bycenter. Nye internationale flyruter bidrager til vækst og succes, og der arbejder ikke færre end 23.000 i lufthavnen – heraf mange i de talrige butikker. Topdesignere sparkede modeugen i gang i lufthavnen, og butikskæder som Victorias Secret og Starbucks har entret Skandinavien via lufthavnen,.

Her har de rejsende tid til at shoppe, og måske sidder pengene lidt løsere, når man er på vej ud på en flyrejse. Uanset mulige ulemper for miljøet og trafikstøj, så er en stærk lufthavn et givtigt plus for området omkring, og hvis Københavns Lufthavnes ambitiøse plan bliver gennemført, vil mere end 40.000 få arbejdsplads i lufthavnen. Hurra for det!

PS: Bemærk også, at udenlandske ejere ikke nødvendigvis er ude på at udsulte et dansk infrastruktur-selskab. De to store udenlandske ejere Ontario Teachers’ Pension Plan og Macquarie European Infrastructure Fund III ejer næsten 58 pct. af lufthavnen, mens staten kun har godt 39 pct. af aktiekapitalen.

LÆS OGSÅ: Portræt af lufthavnens topchef, Thomas Woldbye, fra 15. juli 2013.

4 responses to “Lufthavn som butikscenter

  1. Sådan på en skala fra 1 til 10; hvor meget har du mon fattet af finanskrisen fru Overgaard? Nej vel..

  2. Ja lufthavnen som butikscenter. For det er jo superfedt i Københavns Lufthavn efter security at blive tvunget til at vælte igennem et parfumestinkende tax free-marked, så man lugter som en luder ved boarding bare fordi man skal på forretningsrejse til Birmingham.

    Lad os få noget mere af det.

  3. For min skyld må CPH gerne udvide med butikker helt ned til dragør i fere etager – men lad det være den rejsendes valg om man ønsker at vandre igennem dem. En lufthavn er først og fremmest infrastruktur (og skal indrettes så man let kommer fra A – B) og dernæst må den gerne være indkøbscenter eller hvad man nu vil med den. Jeg ser frem til den dag hvor man ikke ledes igennem en taxfree lige efter security og glæder mig i mellemtiden over at det ikke er Disney eller Scientology som har lejet det område……endnu

  4. @Jes Larsen: Du kan bare gå til venstre i stedet for højre efter security – så slipper du for parfumeriet…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *